In bad met een olifant

3 juli 2017 - Taro, Indonesië

Yes, na het uitstellen met een dagje van de toer gaan we vandaag vol goede moed naar beneden. Dit keer maar vast om half zes zijn wij zeker op tijd :) aangekomen bij de receptie wil ik een papiertje vragen om onze naam en kamernummer op te schrijven zodat ze mocht gisteren zich herhalen direct weten dat wij er zijn. Dit is niet nodig de chauffeur heeft zich al gemeld en is even naar het toilet. Als hij terugkomt stelt hij zichzelf voor en verteld dat hij onze chauffeur voor vandaag is. Niets in een busje vol met andere toergasten maar gewoon wij twee alleen. Dank, touroperator voor deze goede service na de misser van gister.
​Dan op pad voor een ritje van bijna anderhalf uur. Ook deze chauffeur weer niets anders dan vriendelijkheid, hij is vader van drie kinderen en opa van een kleinzoon van 2. En na wat heen en weer geklets en ook daar heb ik geen moeite mee op de vroege ochtend is de anderhalf uur zo omgevlogen.
​We komen aan en melden ons bij de balie, krijgen uitleg van het programma en ik vraag de medewerker van alles over de olifanten en het park. Het park heeft 31 olifanten die ze gered hebben. 7 mannetjes en 24 vrouwtjes. De oudste olifant heeft vier nazaten die geboren zijn in het park bij vier verschillende vrouwtjes. De jongste is vier. Ze hebben een eigen fokprogramma.
​We lopen door naar de wasplaats waar we een olifant mogen schrobben en wassen, wat een feest en het kan alleen maar leuker worden. De olifanten vinden het heerlijk en ondertussen staan ze lekker te knabbelen. Ze zien er goed uit, luisteren goed naar hun verzorgers dit valt al niet tegen.
​Op naar deel twee, we gaan om beurt zodat we foto's kunnen maken en filmpjes in bad met een olifant. ​Die van ons heet Ramona, en haar verzorger noemt haar liefkozend Mona wat voor ons een makkelijk te onthouden naam is en ik leg uit aan de verzorger dan onze vriendin Mona heet ;). Als ik opstap is het best wiebelig maar een touwtje zorgt er voor dat je je vast kan houden. Het water is best lekker tot dat Mona zich onderdompelt oei.......koud.......maar hoe leuk ze geniet net zo veel als wij een haar verzorger van haar bad en ze houdt er zoveel van dat ze wel een onderzeeboot lijkt. WE LOVE IT! De verzorger vraagt waar wij vandaan komen en als ik zeg Holland is het ook nu weer Blanda. Hij zegt we hebben niet zoveel gasten uit NL maar die we hebben zijn allemaal heel erg lief ik bedank hem en vertel hem dat wij ook genieten van de hartelijkheid van de Balinees. We wisselen en ook Jan heeft de grootste lol ik schiet veel foto's en maak wat filmpjes Ook nu nog kunnen we de lach niet meer van ons gezicht krijgen. Dit is een onvergetelijke ervaring en dan is het tijd om afscheid te nemen van Ramona.We gaan douchen en ontbijten voor we ons weer melden voor deel drie van deze dag. Als we klaar zijn lopen we nog wat rond in de opvang en melden ons dan voor een ritje. We zien hoe de olifanten worden bekleed voor er een stoel/bankje op komt voor ons om op te zitten. Ook hier weer niets anders dan lof....niets geen stokken maar vooral stemgebruik waar ze goed naar luisteren.
We gaan op pad met dit keer Rana, olifanten man in lijn nr. 2 deze is 35 jaar oud, zijn verzorger is met hem al 10 jaar samen een hele lieve jonge man van 30 papa van twee kindjes en een vrouw zegt hij hahaha lief. Hij vraagt honderd uit en verteld net zoveel. Over zijn olifant, over de baby's en als wij vertellen dat we op Ramona in het water zijn geweest verteld hij dat zij de moeder is van één van de baby's.  Tijdens de rit krijg ik regelmatig de zenuwen van het ik wil er niet meer aan denken SPINNEN die in het bos aan de bomen hangen. Het kriebelt ook al verzekert Jan me dat ze niet op me zitten maar die wrijft toch maar regelmatig langs mijn schouder en rug zodat ik iets meer ontspan. Brrrrr......kan er niet aan wennen.
​De rit is heel wiebelig en is al bijna weer op z'n eind als we bij een bord aankomen met de tekst "pas op overstekende olifant" hihihi. We komen weer aan bij de opstapplaats en inmiddels zijn de baby's gearriveerd voor hun eetsessie je mag ze voeren. OMG het knuffelgehalte is hoog. Niet alleen bij ons maar de kleine donderstenen weten precies wat ze moeten doen om eten bij je los te krijgen :)
​Ze laten dan nog een olifant schilderen en ik mag meedoen met een olifanten test. Hij moet een rekensom maken van 2+3= en dan kiezen tussen het bordje die ik omhoog houdt of het bordje van de andere dame. Zij heeft blijkbaar de 6 en ik heb de vijf. De olifant pakt mijn bordje heeft het natuurlijk goed want ze hebben een olifantengeheugen haha en zo komt de dag tot een einde.
​We gaan nog even door het museumpje voor we ons weer melden bij de chauffeur om ons terug te brengen. ​We zijn zo blij dat ze nu goed verzorgt worden en dit ook met eigen ogen hebben kunnen zien. Dit is een hele mooie afsluiter van al onze tours en genieten nu nog lekker na. Morgenavond 20:00 vliegen we weer terug naar NL en kijken we terug op een hele mooie vakantie!

1. Trudy:
    3 juli 2017
    Te gek. Dit wil ik ook wel.
  2. Cora:
    3 juli 2017
    Wat lief en dat ze zich er ook niets van aantrekken dat er iemand op ze zit. Gewoon lekker je ding doen en wat een geluk ook voor de verzorgers dat er geen stokken gebruikt worden, anders hadden ze kennis gemaakt met een Hollandse pittbull
  3. Lukas van Wijk:
    3 juli 2017
    Gelukkig toch nog gelukt. Helemaal te gek badderen met de olifanten. Leuk hoor. Nog een dagje genieten.
  4. Paula:
    14 juli 2017
    Beter laat dan nooit maar hier dan eindelijk een reactie ;) Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt en wat heerlijk om dit allemaal, soort van, met jullie te delen! Wat een ervaringen hebben jullie opgedaan maar ook, wat ellendig voor je lieve Lydia dat je zo beroerd bent geweest door die garnaal... En dat terwijl je juist heel voorzichtig bent geweest. Gelukkig heb je toch nog leuke dingen kunnen doen daarna. Ik vond je verslagen over het ontbijten met de orang-oetans, wassen van en badderen met de olifanten geweldig! En die leuke, interessante en onverwachte ontmoetingen en en en... Wat een super vakantie mensen. Dat jullie er nog maar veel mogen maken <3