Snorkelen, zoutwinning, Balinees dorp, Besakih, gerechtshof, Klungklung

25 juni 2017 - Klungkung, Indonesië

Vandaag beginnen we de dag met regen die met bakken naar beneden komt. We twijfelen of de snorkeltrip wel doorgaat en als het zo blijft plenzen kunnen we wel op de parkeerplaats snorkelen. Als we naar voren lopen staat Dewa al te wachten. Hij heeft contact gehad en de meneer van de bootjes geeft aan dat het toch heb beste 's morgens kan dus gaan we op weg. De buien blijven aanhouden en onderweg gaat het best er hard aan toe. Gelukkig is het niet koud en geloven we dat het toch een keer moet stoppen met regenen. Zolang het maar niet gaat onweren vinden wij het best we zijn immers dan toch al nat :)
​Tijdens onze rit die start op zondagochtend 8 uur belanden we in de nodige files.....waarom....hoezo...dat wij nu zo gek zijn om zo vroeg op pad te gaan ;) jongens het is zondag ga uitslapen haha. ​We sjokken zo door en op onze tweebaansweg en zien onze medeweggebruikers van de tweebaansweg een driebaansweg  maken. Dan staan we weer stil en komt er van links weer een auto voorbij tot stilstand naast ons, drie wordt vier en vier wordt vijf banen en dan gaan de scooters over de stoep. Een grote chaos die wonder boven wonder even later weer over gaat in een tweebaansweg zonder dat ook maar iemand een deuk oploopt of tegen elkaar scheld of ritst op het verkeerde moment. Rare gasten hoor maar ook bijzonder om te zien dat dit allemaal maar kan. Een maal door zegt Dewa ahhhh....ik snap hem waarom het zo druk is daar is een crematie aan de gang. Ja open en bloot op een veld ik ben blij dat we niet daar moeten blijven hangen voor we weer door kunnen. Hier normaal maar wij zijn dat niet gewend :(  Dan kunnen we weer door tuffen en zet Dewa de vaart erin maar niet voor lang daar is crematie nr. twee, en alsof het nog niet genoeg is, is daar ook nog crematie nr. 3. Volgens Dewa schijnt deze dag dan uitgeroepen zijn door de priester als een goede dag om de crematie uit te voeren. Nou.....we bereiden ons voor om er nog velen tegen te komen deze dag. Dan komen we aan bij Pandang Bai, en melden we ons bij onze privé bootje. Dit is een soort catamaran die ons naar de Blue Lagoon brengt. Het weer is inmiddels iets opgeklaard en recht voor uit trekt het open. Helaas niet voor lang, als we de bocht om de berg heen maken hangen er toch weer donkere wolken boven de bergen. Toch maar proberen voor de tijd dat het niet regent om te snorkelen, Snorkel 1 gaat het water in en ik snorkel 2 volg gewapend met cam op het snorkeltje. Helaas is door het slechte weer het water zo troebel dat je niets kan zien. Nog even iets verderop geprobeerd maar ook nu weer niets van al het moois onder water te zien. We besluiten dan maar om het maar te laten voor wat het is misschien later in de vakantie nog eens proberen om te gaan snorkelen op een andere plek.Na een snelle afspoeldouche vervolgen we de tocht van vandaag. Onderweg nog wat lichte regen maar snel wordt het gelukkig droog en af en toe probeert de zon door te breken. We bezoeken het dorp van de echte Balinees. Tenganan Pergringsingan, in dit dorp wonen volbloed Balinezen. Dewa geeft aan dat je ze kunt vergelijken met de Aboriginals. Dan gaan we naar een zoutwinningsplek aan het strand. Deze lieve meneer laat het proces zien hoe de zoutwinning werkt wij mogen zelfs mee scheppen en zout zeven.
We gaan weer verder en bezoeken de vleermuistempel. Volgens Dewa loopt deze tempel helemaal door tot aan de Moedertempel die we straks gaan bezoeken.
Voor we weer verder gaan stoppen we even om te eten boven op een berg bij het  restaurant waar Dewa z'n vrouw heeft ontmoet. Hij verteld heel trots dat hij als gids daar kwam en zo goed had gegeten dat hij vroeg wie de kok was en toen hij de keuken inkwam hij haar zag staan en dacht die moet ik hebben hihihi zo lief. Ondertussen gaat het weer regenen dus helaas geen bui voor de stof.
​Dan gaan we naar de Moedertempel Besakih, 1 van de grootste heilige tempelplekken. Nee.....niet door de vleermuistempel maar gewoon met de auto hahah. Aangekomen op de parkeerplaats krijgen we weer een sarong aan en lopen richting de tempel. Dewa maakt me weer attent op mijn ergste nachtmerrie hoog in de lucht. Dewa zegt wacht even hier koop ik kaartjes en ik zeg als je het ff niet erg vind loop ik toch nog even een paar meter door OMG straks valt er één naar beneden......bibber...... om een impressie te geven heeft Jan ze ook nog even fijn vastgelegd :( ​Bij de tempel is het een drukte van jewelste ja hoor de priester tamtam is ook hier aangekomen, hele hordes mensen die komen offeren of aan een massale bidsessie mee doen. Wij mogen niet bij de tempel zelf naar binnen dit mag alleen als je deel neemt aan het bidden en te offeren. We kunnen er wel omheen lopen en kunnen zo ook de tempels van de buitenkant bewonderen. Als laatste bestemming voor deze trip gaan we een bezoekje brengen aan het vroegere gerechtshof. Hier prachtige tekeningen in de wand van het dak waar via diverse tekeningen wordt afgebeeld dat je niet mag vreemdgaan, niet mag slaan enz enz. ziet er prachtig uit. De stoel van de opperkoning Klung met naast hem  twee adviseurs hebben armleuningen met een leeuw en tegenover de koning drie secretaresses die alles vastleggen. En dan zat de gevangene tussen twee beelden en hoorde zijn/haar straf af. ​Als we naar de vergader ruimte lopen, lopen we zo in de armen van een toekomstige bruid met haar bruidegom die op de foto gaan voor de uitnodiging en de fotosessie met de fotograaf en wij mogen met ze op de foto. Wat zien ze er prachtig uit! Als Dewa vraagt wanneer ze gaan trouwen is dat over drie maanden, Vanuit het gerechtsgebouw heb je goed zicht op het KlungKlung monument en de vier gezicht ( beeld met vier hoofden.) Was weer een druk dagje en morgen alweer de laatste toer voor de boeg van deze vakantie, fietsen vanaf Mount Batur en aansluitend een diner op het strand. Dus voor nu goodnight en tot morgen!

1. Frank:
    25 juni 2017
    Hoi Lydia en Jan, leuke verhalen hoor. Geniet er nog maar van en ik hoor later in NL wel meer verhalen. Groetjes Frank
  2. Cora:
    25 juni 2017
    Omg die spinnen en die vleermuizen voor de rest weer prachtige foto's. Je maakt nog is wat mee.