Fietsen vanaf Mount Batur, Uluwatu Tempel, Kecak dance, dineren op het strand

26 juni 2017 - Taro, Indonesië

​Vandaag gaan we fietsen vanaf Mount Batur door Taro, langs rijstvelden en door de bossen. Op weg daar heen zie ik regelmatig winkels waarbij de waar gewoon buiten staat en ze geen rolluik of hekwerk hebben maar gewoon worden afgedekt met een zeil. Bijzonder om te zien dat dit hier nog kan.
​Aangekomen bij de vertrekplek kiezen we onze fietsen uit, proberen ze een rondje en worden voorzien van en geweldige gele ïk kan toch alles hebben" helm. We zien een lange slungel jongen zichzelf helemaal inpakken met knie en armbeschermers en dit blijkt onze gids te zijn. Hij noemt zichzelf August. Als zijn vrolijke collega vriend mij ziet kijken hoe August zichzelf inpakt vraagt hij of ik ook beschermers wil. Nee joh...wij komen uit Nederland en zijn gewend te fietsen. Ik krijg een High Five van hem. Later vraag ik me af als we met soms wel 50 km de berg af razen of we er toch niet verstandig aan zouden hebben gedaan om toch bescherming te dragen. We gaan op pad in een groep van zes en fietsen/racen door Taro en door het bos waarbij regelmatig het modder om je oren vliegt en Jan die krijgt een dier tegen zijn zonnebril waarvan ik niet wil denken wat dat geweest zou kunnen zijn blegh.... Tijdens de tussenstop worden er jonge kokosnoten uitgedeeld, not my cup of tea brrr.... weeïge smaak van het kokosvocht en de drab die je er daarna uit moet lepelen nog meer BLEGHH.... Dan gaan we weer verder, zien nog een Japanse koe zoals Dewa dat noemt  ( ouderwetse ploegmachine) en dan is daar het eind van de tour eten nog een hapje bij een heel trendy restaurantje bedankt voor weer een leuk lampideetje voor thuis hahaha, wisselen met de groepsgenoten FB gegevens uit en gaan weer verder met Dewa op pad. Hij stop bij een markt vol met schilderijen en kleding met gangetjes die zo klein zijn dat je niet moet denken wat er zou gebeuren als er brand uitbreekt. We wagen ons in één paadje en weten niet hoe snel we er weer tussen uit moeten. Hier word je wel claustrofobisch van. Vinden wel wat we wilden vinden als souvenir voor thuis dus heel happy :) Na deze kleine tussenstop gaan we op weg naar Uluwatu tempel waar ook een Kecak dans wordt opgevoerd. De Kecak dans is een groep mannen die door middel van verschillende klanken een ritmisch geluid produceren. Het verhaal gaat over Romeo en Juliet., waarbij Juliet verdwijnt en ze door de apen wordt gevonden. Het is super druk zelfs op de grond rondom de dansers worden mensen gepropt. We vonden het begin nogal lang duren maar dan komt er schot in en wordt het zelfs nog heel leuk. Volgens Dewa heb je normaal gesproken ook een mooi uitzicht op de zonsondergang maar helaas vandaag teveel bewolking.
​Als we daar zijn geweest vervolgen we onze weg naar Jimbaran voor het diner op het strand. Voor een ritje van 17 km zitten we ongeveer 45 minuten in de auto één en al file we snappen de scooters nu heel goed. Aangekomen in dit restaurant kun je zelf je vis uitzoeken en wij gaan voor de Red Snapper. Dewa vraagt of we ook Gamba's lusten en besteld ze. Het eten op het strand is prima maar wij zouden nooit meer daar eten. Het is te massaal en helaas ook een verkeerde garnaal, de helft al uitgespuugd maar helaas is het leed al geschied de halve nacht zit ik op toilet of hang er boven. Krijg de klapperkoorts en lig regelmatig dubbel niet van het lachen maar van de kramp. Gelukkig gaat het ietsje beter maar doen we de komende dagen maar een beetje rustig aan. En zo sluiten we onze week in Tabanan af. Bij afscheid van de dames van de Luku Villa, krijg ik een hele mooie Sarong van ze als cadeau zo lief. En zo gaan we dinsdag op weg naar onze nieuwe locatie in Kuta. Dewa's papa brengt ons hier naar toe. Tijdens de rit komt Jan er achter dat hij de sleutels van de Villa in Tabanan nog heeft. Gelukkig wil de vader van Dewa deze afgeven bij de receptie. ​We kijken terug op een week vol met mooie avonturen met Dewa we zeggen het nog een keer een leuke gids met veel kennis, hij weet de mooiste plekjes die nog redelijk privé te bezoeken zijn zonder al teveel toeristen als je toerist Obama niet mee telt hahahal.  Hij heeft er duidelijk veel plezier in, leuke gesprekken gehad en vooral veel gelachen.
Hier wat leuke uitspraken van Dewa als er iets was wat echt niet door de bocht kon dan riep hij regelmatig foeifoeifoei
​Gek op you tube filmpjes en dan vooral het liedje goedemorgen goedemorgen goedemorgen zonnenschijn die hij probeerde mee te zingen
​Als we een weer eens een scooterrijder met een hele baal gras voorbij komt dan zegt hij heel droog "roomservice voor de koeien"
​Vol van z'n vader die naar zijn zin teveel rookt en in het bezit is van een scooter die nog meer rookt. Als mijn vader door ons dorp rijdt dan vragen ze of hij een extra rondje wil rijden om de muggen te doden :)

1. Lukas van Wijk:
    27 juni 2017
    Hoi, het ziet er allemaal wel heel leuk uit. Gelukkig voor jou dat Jan iets in z'n gezicht kreeg tijdens het fietsen en niet jij. Het is wel een hele belevenis. Balen dat je zo beroerd bent geweest. Hoop dat je daar weer snel vanaf bent.