Stevig Balinees ontbijt en Kookklas

22 juni 2017 - Tabanan, Indonesië

Gisteren vragen ze ons wat willen jullie voor een ontbijt en we kiezen voor een Balinees ontbijt bestaande uit Bami Goreng met ei en Jus d' orange. Eens weer wat anders toch....wat we vergeten is dat we morgen ( vandaag dus) om 7:00 moeten ontbijten want we worden opgehaald voor onze kookklas. Oeps....maar ach we zien wel of we het naar binnen krijgen. We hebben heerlijk geslapen 1 keer wakker maar dat ben ik in NL ook zo vaak en na weer de gebruikelijke zenoefening weer snel in slaap gevallen om door de wekker wakker gemaakt te worden. Pfffff...6 uur maar snel onder de douche de slaap er uit spoelen. 7:00 zitten we klaar en daar is het ontbijt, gek genoeg smaakt het prima dus zo een Balinees ontbijt is nog niet zo slecht. Maar morgen gaan we gewoon weer voor een gekookt eitje hoor :)Dan worden we opgehaald door Erlinda eigenaresse van de Mexx Cookingclass en gaan we eerst naar de lokale markt inkopen doen voor onze verschillende gerechten. Tijdens het gesprek verteld ze dat we een privé klas hebben we zijn maar met z'n tweeën en hebben de hele school tot onze beschikkking. Alle aandacht dus "we love it. Onderweg naar de markt komen we langs een hele groep mensen die van bamboe een draagbaar aan het maken zijn en ze legt uit dat ze een crematie aan het voorbereiden zijn. De familie doet dit helemaal zelf inclusief verbranden een het as wordt in drieën gedeeld 1 urn gaat in het water vlak bij huis 1 deel gaat bij hun tempel en het laatste deel in zee. Erlinda, zelf is christen en geeft aan dat dit bij hun niet gebeurd zij worden begraven.Dan op naar de markt. Leuke kraampjes, maar ook kraampjes met vlees en kip die voor ons minder hygiënisch worden aangeboden. We zouden zelf niet zo snel vlees of kip hier kopen en gelukkig doet Erlinda dat ook niet. Erlinda geeft aan dat wij hier niet gewend aan zijn en koopt zij dit ergens anders. Zij koopt haar groente en kruiden bij de haar vaste kraampjes. Ze praat honderd uit en legt alles goed uit. Aangekomen op de kookschool worden we vriendelijk ontvangen door haar staf gaan naar boven en krijgen wat uitleg over de dagbesteding en ja......help een ontbijt. We vertellen dat we al een Balinees ontbijt hebben gegeten dus gelukkig houdt ze het bij een aantal cake en pudding proeverijtjes. Heerlijk flensje met kokosvulling gegeten en nog een aantal andere dingen. En dan aan de slag. We gaan alles vanaf het begin zelf maken hoe leuk is dat. Maar voor we starten met koken krijgen we uitleg over de verschillende kruiden, gaan we een toer in de tuin maken waar ze ook hun eigen fruit en kruiden verbouwen. Gewapend met een strooien hoed en muggenspray kijken we onze ogen uit in de tuin. Eenmaal weer binnen proeven we de verschillende fruitsoorten waarbij we er een aantal in NL ook eten maar ook een paar bijzondere zoals " snake fruit". Hij heet zo vanwege z'n schil die voelt als een slang. We nemen een hap en net als ik denk brrrr niet mijn ding zegt Erlinda nu een tweede hap want de eerste misleid je in je smaak. We kauwen rustig door en verdomd het smaakt super lekker. We proeven nog even door en dan....kan het koken beginnen. We beginnen om beurt met het vijzelen van de boemboe nodig voor de green papaya soup, mnomm deel het alvast met jullie zo....zo......lekker naast pindasoep" en Gumbo onze favoriet. Krijgen een compliment dat we de eerste zijn die geen hulp nodig hebben met vijzelen. We maken onze eigen pindasaus, Denise deze is wel lekker :)  gado gado, sambal, bami goreng, gele rijst, Rendang vlees, saté en nog veel meer. Dit alles eten we vandaag gelukkig in etappes op. Als laatste maken we een offermandje  en zit het er weer op. Gewapend met kookboek en ons offermandje die we bij onze villa aansteken je weet nooit waar het goed voor is ;) sluiten we de dag af en kijken terug op een geslaagde dag en hoeven voorlopig niets meer te eten :)

Tot morgen!

1. Opa en oma:
    22 juni 2017
    komen jullie vierkant terug met zoveel eten
  2. Marion.:
    22 juni 2017
    Hmmmmm mie goreng. Odin z'n lievelings
    Interessant hè, dat ze daar zelf familieleden cremeren. Ons werd ook verteld dat de mensen wel begraven worden wanneer er geen geld is voor een ceremonie. De famailie spaart dan en als er genoeg geld is, vindt er alsnog een crematie plaats. Op Nusa Lembongan is zo een begraafplaatsje. Je komt er langs als je vanaf de boot het eiland op gaat. Met bij elk graf een parasolletje tegen de zon.
  3. Paula:
    Wat een smakelijk verhaal
    Heerlijk bami goreng als ontbijt! Jammmm
    Prachtig wat jullie ook ongepland allemaal meemaken.
  4. Trudy:
    23 juni 2017