Ulun Danu tempel Bedugul, Gigit waterval, Lovina en rijstterrassen Pupuan

23 juni 2017 - Pupuan, Indonesië

Vandaag beginnen we de dag met een glimlach, zelfs ons brood lacht naar ons. Ook nu weer om 6:00 uur uit bed ach.....we hoeven eigenlijk niet te wennen immers in NL loopt ons wekkertje al om 5 uur af dus dit is gewoon uitslapen :)We worden om 8:00 opgehaald door Dewa voor een rondje Noord Bali. We gaan naar de Ulundanu tempel, Botanische tuin Bedugul, Gigit waterval, Lovina en als afsluiter de rijstterrassen van Pupuan. Onderweg wordt er weer lekker op los gebabbeld en gewoonten van Bali uitvoerig toegelicht door Dewa met de nodige humor. We rijden de bergen in met de nodige bochten waarop Dewa vraagt, weten jullie hoe veel bochten er zijn op Bali, Ik zeg veel te veel waarop Dewa zegt het zijn er twee 1 naar rechts en 1 naar links. Heel flauw maar daardoor ook wel weer grappig. Dan gaat Dewa wat moppen tappen waarbij hij op een gegeven moment zegt ja Balinesen houden wel van een schuine mop dus deze vertel ik niet. Wij zeggen dat we wel wat gewend zijn dus kom maar op.

Dewa: zit een vrouw in de trein met haar kind en er komt een man binnen die zegt jeetje wat is jouw kind lelijk zeg! De vrouw begint te huilen. Dan komt er een oudere man binnen met een stok en die zegt waarom huil je hier heb je een zakdoek voor je tranen en voor je aapje heb ik een banaan hihihihhahahaha hoe schunnig is dit........ Balinees schunnig geweldig!!!!

We komen aan in Bedugul en bezoeken de Botanische tuin, prachtige beeld van Garuda vechtend met een vogel, schitterende orchideeën, cactussen en nog veel meer mooi bloemenpracht. Dan naar de koffie en kruidentuin waar we verschillende soorten thee en koffie gaan proeven. Jan proeft een van de de duurste koffie ter wereld "Kopi Luwak of beter bekend als Civetkoffie " de Civetkatachtige eet de rauwe rodekoffiebessen tezamen met vruchten die geven aan de bessen voordat ze verteren in hun maag een extra smaak af en dan poepen ze de boon weer uit. Deze wordt dan gebrand en tot koffie gemalen. IEKS........zien wij jullie nu denken hahaha en ook ik denk thank god dat ik geen koffie lust hahaha  Maar.....buiten de prijs voor een bakkie vond Jan hem vooral heel sterk van smaak en niet echt speciaal. De verschillende thee soorten waren heerlijk. En Yes....me happy een chocoladetablet met sinaasappel gescoord 1 grote sinaasappelsnipper :) Dan komen we aan bij de Ulun Danu tempel gewijd aan de godin Ulun Danu, de godin van het water, de meren en de rivieren. Deze tempel is langs een meer gebouwd op een klein schiereilandje waardoor lijkt alsof deze op water drijft. Dewa verteld hoe hoger de tempel hoe belangrijker de god. Het is een prachtige tempel. Even verderop zit en muziekgroep te spelen met hamers op een Gamelan. We gaan vervolgens naar de Gigit Waterval, ruim 245 treden op en af knietjes van Jan vinden dit wat minder maar het is de moeite waard. Deze waterval stort met een afstand van zo een 35 meter naar beneden wat een kracht. Rondom de trappen allemaal kraampjes met souvenirs die door dametjes van rond de 6 jaar worden aangeprezen. Gelukkig heeft Dewa door dat de klim terug voor Jan iets teveel van het goede is en stiekem juich ik ook als hij zegt neem deze weg maar dan kom ik met de auto daar naar toe Hihi een stukje afsnijden was zeer welkom. Op weg weg naar Lovina, stoppen we bij een uitzichtpunt en worden verrast door het grote aantal apen. Deze worden gevoederd met kleine bananen Dewa adviseerde om ze niet aan te halen i.v.m bijten. Maken wat foto's en gaan weer verder. Aangekomen op Lovina Beach gaan we lunchen en nog even van het strand genieten. We vervolgen onze weg naar de rijstterrassen van Pupuan. Prachtig, maar we hebben ook heel veel respect voor de dames die werken op deze rijstterrassen. Gebukt de hele dag plantjes plaatsen in het water dag in dag uit. Kijk toch heel anders tegen m'n rijstkorrel aan als ik m straks weer eet ;) Op het eind stoppen we nog een keer bij een uitzichtpunt en dan blijkt het restaurant twee vliegende honden als huisdier te hebben die nu slapend in de boom hangen, bijzonder om van zo dichtbij te zien. En zo zit deze dag er weer op en genieten we nog na van de foto's. Op naar morgen voor weer een mooie trip!

1. Bep Eenkhoorn.:
    23 juni 2017
    Leuk om zo mee te genieten van jullie reis.