Traditionele Balinese woning, Barong Dans, Ubud, Mount Batur en Tirta Empel tempel

24 juni 2017 - Celuk, Indonesië

Vandaag gaan we weer een rondje toeren, dit keer gaan we eerst naar een traditionele Balinese woning. Daar aangekomen legt Dewa het naam/nummerbordje uit. Eerst de naam van de straat met nummer, Dan de naam van het nog oudst levende binnen het gezin, dan uit hoeveel mannen en vrouwen het gezin bestaat en het totaal aantal personen. Dit omdat er eens in de zoveel tijd een volkstelling plaatsvindt.​ Als we buiten staan heb je totaal geen idee dat er achter de muur een hele grote binnenplaats is met de keuken, slaapkamer en slaap/rouwkamer een ruimte waar ze douchen een varkensstal, kippen en hanen in kooi en een waterput. Maar wat het meest opvalt is dat er een 7 tal tempels staan een offerkamer en gebedsruimte dit alles is het grootst in oppervlakte. Bij de Balinees staat namelijk het geloof op nr. 1 en dan het gezin. Dit wordt al snel duidelijk als we een kijkje in de keuken/slaapkamer en badkamer nemen. Het is klein de keuken is heel warm door het stoken op hout water komt nog uit een put enz....wat prijzen wij onszelf dan weer gelukkig dat je de kraan kunt opendraaien en er komt water uit warm of koud, de meeste van ons hebben een vaatwasser en wasmachine i.p.v. in de rivier te wassen. Maar zegt Dewa ze en wij weten niet beter en wat je niet hebt kun je ook niet missen. Hij slaat de spijker op z'n kop.
Dan gaan we naar het theater waar een Barong dans wordt opgevoerd. Wat zijn wij blij met Dewa we mogen backstage. De dansers zijn zich aan het voorbereiden en aan het klaarmaken, Dewa verteld dat de Barong 80 kilo weegt en door twee mannen wordt gedragen. Na wat te hebben gefilmd en gefotografeerd nemen we op de tribune plaats. Het verhaal is dat de koningin-moeder Dewi Kunti heeft besloten dat ze 1 van haar zonen aan de Rangda te offeren. De God Siwa heeft medelijden met de zoon en geeft hem onsterfelijkheid. Als de Rangda komt om hem te doden en op te eten lukt dit niet ze vraagt haar te doden om haar te verlossen. De kris dansers trachten de Rangda te doden en omdat ze dit niet kunnen doen plegen ze zelfmoord met de kris. Voor een impressie en alleen als je het natuurlijk leuk vind kijk de div. filmpjes. :) Het was prachtig uitgebeeld door de verschillende dansers. Vanaf de  Barong vertrekken we naar een zilver en goudsmederij, uitleg is kort maar krachtig en vooral of je iets wilt kopen.
Dan op naar een houtsnijwerkplaats. Wat een vakmanschap ze zijn verplicht om uit 1 stuk hout een beeld te hakken en snijden. Ze zijn vaak maanden bezig met één beeldje. We kijken onze ogen uit wat een pracht. We vragen voorzichtig de prijs van een beeldje die we beide wel mooi vinden en slikken drie keer. Al z'n geld waard maar een te grote aanslag op onze portemonnee.
Op naar Ubud, Dewa zet ons bij de markt af en geeft nog wat afding tips mee :). Bij het oversteken let ik iets te goed op het verkeer en mis een gat in de weg gevolg onderuit, twee blauwe handpalmen een kapotte knie en een politieman die me meteen naar het hospital wil sturen. Ik zeg lief, maar ik red het wel. Ff goed water over het knietje om het schoon te maken, flink wat wrijven over de palmpjes die het meeste pijn doen en hup op naar de markt. Daar scoren we een heel mooi uitgewerkt Barong masker, dit is het mythische wezen uit het verhaal. Tegen een zeer mooie prijs al zeggen we zelf. Kost drie keer weg lopen ja we hebben goed naar je geluisterd Dewa en dan beetje water bij de wijn voor de verkoopster en dan zijn we allen blij. Onderweg naar de afgesproken plaats met Dewa scoren we nog even een lekker ijsje en bewonderen het werk van twee mannen die handmatig steen staan te bewerken met de mooiste figuren. Dan gaan we op naar Mount Batur om te eten, voor het eerst bevalt ons dit niet echt één grote vreetschuur, personeel op veel te grote schoenen de regel is vast heb je geen maat 44 dan heb je pech hahaha en we betalen voor het drinken zelfs het dubbele voor wat we de dag daarvoor betaalde. Ach....we lachen er maar om maar dit is geen aanrader. Mount Batur is een nog werkende vulkaan en gelukkig ligt hij nog niet helemaal in de mist dus hebben we er goed zicht op.
​Na Mount Batur, gaan we alweer naar onze laatste stop, de Heilige bron en Tirta Empel Tempel. We krijgen van Dewa een Sarong aangemeten en gaan naar binnen. Het is heel erg druk met offers en badende mensen in het heilige water en ze staan in de rij om per groep te bidden. Dit omdat het vandaag nieuwe maan is. Prachtig schouwspel en mooie beelden.  Dan gaan we naar de uitgang en zegt Dewa die ik natuurlijk heb verteld dat ik SPINNEN HAAT kijk hier een vriendje. Ik ga niet kijken loop snel door en wordt nu nog misselijk als ik aan de woorden van Jan denk, Nou dan mag ik wel een hele grote slipper kopen waarop Dewa zegt nou hij kan nog twee keer zo groot worden BLEGHHHHH Op naar huis moe en voldaan van weer een mooie dag. nog even met zwagerbroertje die jarig is videochatten, dan met broerlief en ons meissie en sluiten we weer een mooie dag af. We kijken uit naar morgen, we gaan o.a.snorkelen bij Blue Lagoon tot morgen!

1. Lukas van Wijk:
    24 juni 2017
    Leuk jullie gezien en gesproken te hebben. Had het verhaal al gehoord maar toch nog leuk te lezen en de foto's te zien. Veel plezier morgen met het snorkelen.
  2. Paula:
    25 juni 2017
    Goed geschreven Lydia :) Met die prachtige foto's erbij is het net een beetje of ik erbij ben! En wat is er veel moois en interessants te zien en te beleven...
    Snorkelen morgen wordt vast ook schitterend. Geniet er maar van!